Unihygienia

Hyvällä unihygienialla on suuri merkitys hyvän, virkistävän unen aikaansaamiseksi. Usein toistuvat ja pitkittyvät univaikeudet aiheuttavat jatkuvaa väsymystä ja elämänlaadun huononemista. Tavallisinta on niin sanottu toiminnallinen unettomuus, joka taustalla ei ole varsinaista sairautta, vaan stressi, huolet, äkilliset elämänmuutokset tai ulkopuoliset häiriöt. Nukkumaan menoon liittyvillä rituaaleilla valmistelet itseäsi unta varten, jolloin nukahdat helpommin. Erityisen tärkeää unihygieniasta huolehtiminen on ihmisille, jotka kärsivä unihäiriöstä. Muodosta siis tavat, jotka parhaiten auttavat juuri Sinut hyvään uneen ja pidä kiinni iltarituaaleistasi!

  • Mene iltaisin nukkumaan aina samaan aikaan, kuitenkin vasta kun olet unelias. Pyri myös heräämään aamuisin samaan aikaan, myös viikonloppuisin.
  • Rauhoita itsesi: vältä rasittavaa ponnistelua, jännitystä, väkivaltaviihdettä ja kovaa melua.
  • Viritä makuuhuoneesi nukkumista suosivaksi: Hyvä vuode, sopiva lämpötila, pehmeä valaistus ja vähäinen melutaso. Käytä vuodetta vain nukkumiseen ja seksiin.
  • Vältä päiväunia, mutta niitä välttämättä tarvitessasi ota ne aina samaan aikaan ja korkeintaan tunnin mittaisina.
  • Vältä alkoholin, kahvin, vahvan teen tai kolajuomien nauttimista usean tunnin ajan ennen nukkumaanmenoa.
  • Nouse ylös, mikäli et pääse unen alkuun puolen tunnin kuluessa. Mene toiseen huoneeseen tekemään jotain rauhoittavaa ja palaa vasta, kun tunnet itsesi väsyneeksi.
  • Kevyt hiilihydraattipitoinen iltapala voi olla avuksi. Älä kuitenkaan syö mitään, jos heräät kesken unen.
  • Harrasta säännöllistä liikuntaa 2-4 kertaa viikossa. Vältä kuitenkin liikuntaa useampi tunti ennen nukkumaanmenoa, mikäli se häiritsee untasi.
facebooktwittergoogle_plusmail